سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاربرد یاتاقان

کاربرد یاتاقان

به نقل از روان چرخش آریا "تصور کنید دو قطعه فلزی باید روی هم حرکت کنند، مسلم است که در مدت کوتاهی در اثر اصطکاک ایجاد شده، این دو قطعه دچار خوردگی یا شکستگی می‌شوند که در این صورت کاربرد اصلی یاتاقان مشخص خواهد شد. آیا می‌دانید یاتاقان چگونه به تسهیل شدن حرکت قطعات کمک می‌کند؟ یاتاقان معمولاً دو حلقه و یک ساچمه در اندازه و انواع مختلف با کاربردی متفاوت دارد. ساچمه‌ها وقتی در داخل حلقه قرار می‌گیرند، با غلتیدن بین دو قطعه، حرکت قطعات را آسان می‌نمایند. همچنین، یاتاقان دارای غلتک‌هایی است که با کمک آن‌ها حرکت قطعات با لرزش و صدای کمتر انجام می‌شود."

امروزه یاتاقان‌ها کاربردهای متنوعی دارند و در صنایع مختلف استفاده‌های فراوانی از آن‌ها می‌شود. به عنوان مثال یاتاقان‌های فوق سریع در قطعات دندانپزشکی و یاتاقان‌های هوافضایی در مریخ نوردی استفاده می‌شوند. در سیستم‌های هم‌تراز نوری نیز یاتاقان‎های خمشی کاربرد فراوانی دارند. از کاربردهای دیگر یاتاقان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کم کردن اصطکاک
  • جلوگیری از فرسایش و سائیدگی قطعات
  • تکیه گاه خوب برای قطعات متحرک
  • قابلیت تعمیر و تعویض در انواع یاتاقان‌ها

جنس یاتاقان ‌ها

یاتاقان در صنعت از ابزار پُر فروش محسوب می‌شود و هر چه کیفیت بالاتری داشته باشد، عملکرد بهتری نیز دارد. برای برخورداری از سختی بالا، این قطعات را از فولاد آلیاژی کروم می‌سازند، به همین علت یاتاقان‌ها غیر قابل نفوذ هستند. سختی و مقاومت بالا در یاتاقان‌ها سبب بالا رفتن ظرفیت حمل بار، مقاومت به خستگی تحت شرایط تماس غلتشی و شرایط روانکاری و همچنین پایداری ابعادی آن‌ها می‌شود. جنس رینگ‌ها و اجزای غلتنده از فولاد سخت شونده عمقی است.

در خصوص جنس قفسه‌ها لازم است بدانید، اکثراً قفسه‌ها از ورق‌های فولادی ساختمانی ساخته شده‌اند و به منظور افزایش مقاومت سایشی و لغزشی، برخی از قفسه‌های فولادی ماشین‌کاری می‌شوند. این قفسه‌ها تا دمای 200 درجه سانتی‌گراد قابل استفاده هستند. برخی قفسه‌ها نیز از جنس آلیاژ برنج ساخته می‌شوند که اغلب یاتاقان‌های کوچک از قفسه‌های برنجی از ورقه‌های پرسکاری شده ساخته می‌شوند. قفسه‌های برنجی نباید دردمای بالاتر از 210 درجه سانتی‌گراد استفاده شوند. در یاتاقان‌ها قفسه‌های پلیمری نیز به کار می‌روند که تا دمای 40 تا 70 درجه قابل استفاده هستند.