سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روش کد خوانی بلبرینگ ها

به گزارش وبسایت شما و اقتصاد "بلبرینگ Ball bearing در واقع نوعی یاتاقان می باشد که به منظور حرکت یک شافت دوار با ایجاد حداقل اصطکاک گردشی مورد استفاده قرار می گیرد. بلبرینگ ها در انواع مختلفی تولید می شوند که بر حسب نوع باری که تحمل می کنند (بار محوری یا شعاعی) ، سرعت زاویه اتصال و شرایط کاری مورد استفاده قرار می گیرند. در میان انواع بلبرینگ ها بلبرینگ شیار عمیق دارای بیشترین کارایی در اتصال شافت های افقی می باشد. در اتصال شافت های افقی با سرعت زاویه ای بالا از بلبرینگ تماس زاویه ای، در اتصال شافت های افقی با انحراف از محور تا 6 درجه از بلبرینگ خود تنظیم و در اتصال شافت های عمودی از بلبرینگ کف گرد استفاده می شود."

بلبرینگ ها دارای مشخصات فنی بسیار گسترده ای هستند. نوع بلبرینگ، سایز بلبرینگ (قطر داخلی، خارجی و ارتفاع)، متریال بلبرینگ، تعداد و سایز ساچمه ها، متریال بکار رفته در تولید بلبرنیگ و برند تولید کننده تنها برخی از مشخصات فنی بلبرینگ ها محسوب می شوند. بر روی بدنه بلبرینگ ها اغلب حروف و ارغامی در شکل یک کد حک می شود که حاوی مشخصات فنی می باشد. کد خوانی بلبرینگ، رولبرینگ و یاتاقان ها نیاز به اطلاعات فنی در مورد این کالا دارد. 

به نقل از روان چرخ آریا "در کارخانه، هنگام ساختن انواع و اقسام بلبرینگ‌ها اطلاعاتی همچون مشخصات فنی و تعدادی پسوند و پیشوند در آن ذکر می‌شود. اگر شما آگاهی نسبی به این کالا داشته باشید، قطعاً می‌توانید با مطالعه نوشته‌های موجود در کاتالوگ و روی کالا به اطلاعات مهم و ارزشمندی دست پیدا کنید. یکی از اطلاعات حکاکی شده روی بلبرینگ‌ها، میزان قطر‌های داخلی و خارجی آن است. تعدادی از بلبرینگ‌ها بر اساس استاندارد جهانی طراحی و تولید می‌شوند. همچنین تعداد دیگری بلبرینگ‌ها بر اساس خواسته و درخواست مشتری ساخته می‌شود؛ اما قوانین حاکم در بلبرینگ‌های استاندارد در اینجا نیز صادق بوده و فقط اندازه کالا تغییر می‌کند.

کد خوانی بلبرینگ

یکی از قانون‌های وضع شده میان سازندگان این کالا، 2 رقم پایانی شماره فنی بوده که باید بیانگر قطر داخلی کالا باشد. اگر قصد دارید خودتان نیز آن را محاسبه کنید، می‌توانید مقدار عددی نوشته شده را 5 برابر کنید تا مقیاس آن را بر حسب میلی‌متر (mm) به دست‌ آورید. نکته مهم این است که اگر بلبرینگ مینیاتوری جهت استفاده در سیستم خود را خریداری نموده‌اید، قانون قطر داخلی و خارجی آن متفاوت بوده و شما شاهد ابعادی چون 10 میلی‌متر تا 500 میلی‌متر هستید. در ادامه شما باید مقدار قطر خارجی را چک کنید. بدین صورت که 2 رقم بعدی که به عنوان شماره فنی نوشته شده است، بیانگر قطر خارجی بلبرینگ خواهد بود. از آنجا که شماره فنی فقط به این اعداد اکتفا نمی‌کند، در صورت تمایل لازم است بدانید که رقم سوم نشانگر ارتفاع بلبرینگ است."

معرفی برترین برند های تولید کننده بلبرینگ

یکی از مهمترین فاکتور های تاثیر گذار بر کیفیت بلبرینگ ها برند تولید کننده می باشد. در واقع برای اغلب کاربران برند و کشور سازنده معرف دوام و طول عمر کالاهای صنعتی می باشد که در مورد بلبرینگ ها با توجه به تنش های شدیدی که بر پیکر آنها وارد می شود این امر دارای اهمیت بسیار بالایی است. شناخته شده ترین و معتبر ترین برند های تولید کننده بلبرینگ، رولبرینگ و یاتاقان در دنیا به قرار زیر هستند:

  • بلبرینگ SKF اصلی سوئد: یکی از معتبرترین برند های تولید کننده بلبرنیگ در دنیا برند SKF می باشد که بر روی بسیاری از ماشین های معدنی بصورت قطعه اصلی اتصال پیدا می کند. 
  • بلبرینگ FAG آلمان: برند معتبر شوفلر آلمان بلبرینگ های خود را تحت نام تجاری FAG و رولبرینگ های خود را تحت نام تجاری INA به بازار عرضه می کند. بر روی بسیاری از ماشین آلات صنعتی تولیدی کشور آلمان از بلبرینگ FAG بصورت قطعه اصلی استفاده می شود.
  • بلبرینگ تیمکن TIMKEN آمریکا: این برند از بلبرینگ یکی از نوآوران اصلی در دنیای بلبرینگ ها محسوب شده و رولبرینگ مخروطی برای اولین بار توسط این برند به دنیا معرفی گردیده است. بلبرینگ تیمکن آمریکا طبق استاندارد ASTM تولید شده و بر روی بسیاری از ماشین آلات صنعتی تولیدی کشور آمریکا بعنوان قطعه اصلی اتصال پیدا می کند.
  • بلبرینگ NTN: این برند ژانی به تولید بلبرینگ و رولبرینگ در ابعاد بسیار کوچک مینیاتوری برای ماشین های پزشکی و ابزار دقیق و بلبرنیگ های عظیم الجثه برای کاربری های معدنی می پردازد. 
  • بلبرینگ ناچی NACHI ژاپن : یکی از محبوب ترین برند های تولید کننده بلبرین در دنیا برند ناچی ژاپن می باشد. این برند از بلبرینگ به تولید اتصالات برینگ و یاتاقان برای انواع خودرو های سواری موتور سیکلت و ... نیز بصورت انبوه می پردازد.